Anteckningar


Daterat: 28:e september 2006 i helgondagbok.



Jag har fått uppleva vad som menas med heltidsstudier. Vi har haft tre romaner i veckan att analysera under en tid nu. Vår lärare har sagt att han är medveten om det höga tempot och att han förstår om vi inte hinner läsa alla böckerna två gånger. Att jag skulle läsa böckerna mer än en gång ser jag ändå inte som aktuellt. Jag läser de ordentligt en gång och sen får det vara nog. Jag finner det något ångestbetonat i de känslor av att bokstavligen uppleva samma sak på nytt.

När min lärare sa att det är nyttigt att anteckna mycket så tyckte jag inte att jag behövde ta åt mig. Min filosofi har alltid varit att det som jag finner viktigt kommer jag ihåg ändå. Om jag inte kommer ihåg det kan det inte ha varit speciellt viktigt. Att till exempel använda sina egna anteckningar till instudering vore ju som att äta det man redan spytt ut!

Men kanske är det så att det öppnas nya vägar för mig om jag bara lärde mig att anteckna och repetera. Jag tror det finns mycket stolthet som man gått kan svälja för att utvecklas. Du måste förstå och först då förstå varförs då det var viktigt att förstå, förstås? När jag skrev att jag får ångest av att läsa om en bok så överdrev jag! Det är nog mest så att jag finner det tråkigt. Och visst underlättar det om jag skriver ner mina tankar ibland för att komma framåt i mitt tänkande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback