Charles, men kallas för Charlie


Daterat: Haketdagbok 13 december 2005.



Jag har fikat med Charlie. Charlie är en muskulös man, men annars mer av den mjuka typen. Ödmjuk så att säga. Trevlig. Ja, faktiskt, det var trevligt att fika med honom. Men lite kan man nog likna hans attityd idag med en försäljare som pratar på och är trevlig, men egentligen bara är det för att öka chanserna att få sin vara såld. Charlie vill dock inte sälja någonting, han vill dela med sig av Gud.

Han jobbar inte, och pluggar inte heller. Han berättar att han ägnar stor del av sin tid här åt att träffa människor och fika. En gång i veckan träffar han de i föreningen han är med i för utvärdering. Det är en grupp amerikaner som slagit sig ner i det sekulariserade landet Sverige. Föreningen heter Agape. Det är ett grekiskt namn för villkorslös kärlek. Han förklarar det med Guds kärlek till oss, en kärlek som aldrig sviker oavsett hur illa vi beter oss.

Charlie ville att vi skulle diskutera varför jag slutade tro på Gud. Jag berättade men han kom aldrig riktigt för sig att invända mot någonting. Hans vän John hade i så fall varit mer av en utmaning. John är inte rädd för att konfrontera, eller att använda sig av retoriska knep. Lite som George W Bush kan jag tänka mig. John Estorge och George W Bush, ja så är det. Bushie kan nog också vara en trevlig prick. En karismatisk och öppen man, men som samtidigt kan vända om och bli hård och allvarlig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback