Sjökor utanför Tobagos kust

Daterat 3/3 -2008

---
Min pappa har kommit på att han vill se världen. Efter ha varit ett par veckor i Sydafrika i höstas, ska han nu åka med sin sin nya flamma till Trinidad och Tobago, en ögrupp ute i det Karibiska havet som kanske mest känd för att ha spelat oavgjort mot Sverige i fotboll.
     Jag var förstås nyfiken på vad för djur man kan stöta på där. Pappa berättade om tvättbjörnar, ozeloter och myrslokar. Precis som i landets flagga finns det mycket som är rött där, som röd vrålapa, röd spetshjort och nationalfågeln röd ibis. Sen finns det pekari, trogoner, bälta, buskmästare och pelikan. På Trinidad finns världens största orm, anakondan, och världens minsta fågel, kolibrin. Anakondan kan bli uppåt femton meter lång, medan de minsta kolibrierna inte är större än en humla eller en tumme, förklarade han. Trots att ögruppens totala areal inte är större än Gotlands har de dubbelt så många fågelarter än vad vi har i hela Sverige, berättade han vidare. Men eftersom pappa nyss tagit sitt dykarcertifikat planerar han att göra sina flesta expeditioner under vattnet. I korallreven där kan man till exempel se hammarhaj och hummer, rockor, muränor, barracudor, jättesköldpaddor och sjökor.
     Sjökor, stavat med j och inte k, undrade jag, och försökte erinra mig hur de ser ut. Det enda som kom upp i mitt huvud var bilder av valrossar och uttrar, och jag kände på mig att det var dåliga associationer. 'Sjökon är ungefär lika stor som en säl', sa pappa för att hjälpa mig på traven. Det finns sjölejon också, berättade han, men de är oftast lite mindre än vanliga sälar.
'Finns inte sjöhund?' frågade jag, men han sa att det inte gör det.
'Men havskatt!' sa jag. 'Det är något annat det', svarade pappa. 'Och sjöhäst' fortsatte jag. 'Ja, de är mindre', sa han.
'Sen finns det ju såndär eh.. såndär vattenbuffel.'
'Ja, och flodhäst' sa han.
Men när allt kommer omkring är nog det lustigaste däggdjuret man kan se om man ger sig ut på en dyktur i Tobagos korallrev - människa med snorkel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback