Sagan om Chickastrill


Kanske var det en tidig vårmorgon kvart över åtta
den lilla drakungen föddes i en stor grotta.

Rörda mamma drake inga ord hittade
när två stora ögon upp mot henne tittade.
Ungens fjällpansar glänste mot den klarblå skyn,
det var en ståtligt, bländande vacker syn.
Vilken underbar dotter jag fått, utbrast pappa Ivar
när han såg hennes tänder, vassa som knivar.
Hon var söt som en klargul kamomill,
därför fick hon namnet Chickastrill.

Men mamma drake upptäckte snart förskräckt
att Chickastrill inte alls var perfekt.
Hon led av en tung, tung börda
som många offer snart skulle skörda.
Du ser, Chickastrill var allergisk mot luft,
och när man lever på land kan det bli tufft.
Men som om inte det vore nog,
när hon nös, eld ur hennes näsa slog!

I barndomen var det främst hon själv som led
när små flammor från hennes nos sig spred,
men senare kom hennes eld i massor flödande,
och ja, det kunde bli riktigt förödande.
Chickastrill skämdes och skämdes,
en dag i drakrätten hon stämdes.
När hon av misstag satt domstolen i brand
bestämdes att hon inte fick vistas på land

Men oförberedd var hon inte inför denna timma,
faktum är att Chickastrill redan lärt sig simma.
Och att drakar har talang att anpassa sig,
ja det var tur för denna mytomspunna tjej.
Efter att några sekel snabbt fördrivit
gälar av hennes lungor det blivit.
Livet i sjön var inte så farligt trots allt,
trevliga fiskkompisar och lagom kallt.

Men medan Chickastrill lugnt simmade runt en dag
hände något på jorden av stort obehag.
Ett giftmoln infarandes från en annan planet,
först till synes oskyldigt och diskret.
Men snart desperata tjut från landdjuren ljöd,
giftet hade full verkan med utplåning och död.
Ett gift som dödar i luft, men ofarligt i vatten,
oj... tänkte Chickastrill, det var som katten.

Allt på land var i kaos, öde och dött,
men snart skulle livet ånyo bli fött.
Under miljoners år med evolution och dekadens
Storsjön i Jämtland förblir Chickastrills residens.
Till en tid mänskor vandrar på denna jord,
snart på båtar i Storsjön de går ombord.
En stor best skådas från Östersunds hamn,
nu Chickastill till Storsjöodjuret bytt namn.

Tystnad


En sexårings långa blonda hår får uppmärksamhet.
Väcker avundsjuka.
En hårtuss lossnar.

Ännu en olyckshändelse att förklara.

Ett barn på sex år. Förstår inte. Har inte lärt sig att gå undan, och har ingenstans att gå. Blir offer för sitt oförstånd. Hon utstrålar oskuldsfullhet, men också falskhet. Det enda hon vill är att slippa bli slagen, knuffad, dragen i håret. Därför ljuger hon, därför svarar hon att hon inte alls tycker illa om den som slår henne.
Hon vet inte vad lögn är, hon vill bara komma undan.

Men styvmor hatar falskhet, hatar ungens dubbelspel. Hon vill få ett barn på sex år att bete sig normalt genom att hota henne. Ett barn på sex år får det svårare att bete sig normalt.

Ett barn på nio år. Han ser sin lillasyster med blåmärke på överarmen. Ser henne genomblöt efter att ha "ramlat" ner i bäcken. Hör slagen och vet att hon biter ihop för att inte gråta. Själv har han skavsår. Inte för hans skor är obekväma, utan för någon gått honom på hälarna varje steg han tog när de var ute och plockade svamp.
Ett barn på nio år uppmanas förklara för styvmor varför han och sin lillasyster inte beter sig som de annars gör när de är i hennes närhet.
Blir rädd och tyst.

Hon behöver hjälp. Ber om att bli omhändertagen. Får inte det stöd hon vill ha. Hennes ilska går ut över de som inte kan försvara sig. Hon besöker ett barn på sex år på kvällarna, snart efter att barnet nattats av sin pappa.

Hon vänder till sin mörka sida, bildar hat och fördomar.

Det är bara idioter som tror på övernaturligt trams.

Och motsägelsefullhet.

Djävulen kommer att ta dig.


Hon är desperat och rädd för att bli avslöjad.

Berättar du för nån så kommer jag döda dig.

Skäms för det hon säger. Ångrar sig. Vill allt hon gjort ska vara ogjort. Behöver hjälp.
Ber om att bli omhändertagen. Vill alltid ha uppsyn över sin man. Klänger sig fast vid honom. Hon vägrar acceptera att han någonsin haft någon annan kvinna innan.

Han heter Claes. Han är inte din pappa, så sluta kalla honom för det.

Hon tillfredsställs av att se barnens rädsla när hon spänner blicken i dem med smalnande ögon.

Han var inte beredd på vad han gav sig in på en gång i tiden. De smög försiktigt in, mer och mer. Problemen. Han vet fortfarande inte allt som händer bakom hans rygg. Men han vet. Han får acceptera att han inte får gå på jobbets fester. Han får acceptera att sin förra fru, barnens mamma i Fridhem, nu är Monstret i Slidslem.
Och han vet att situationen inte är hållbar.

En ballong som fylls med luft, utvidgas mer och mer.

Utbrott.
Skrik.
Gråt.
Kaos.
Uppbrott.

Ett barn på sex år blir lämnad hos grannarna. Hennes ögon är röda, hon hickar. Men efter en stund av tystnad slutar hickandet och ögonen återfår sin normala färg. Snart kommer pappa och hämtar henne.

Ett studentliv


Med handduken lindad runt midjan stod han och granskade sig själv i spegeln. Lite smått överviktig, men inte så farligt. Han spände sig och kunde svagt antyda magrutor. Han tränade på gym en gång i veckan och det hade trots allt gett en del effekt.

Det var kostymtvång på festen och han hade bara en kostym så klädseln var lätt att bestämma. Nytvättade kalsonger och strumpor var en självklarhet. Han funderade på om han skulle ha slips också, men tänkte att de flesta av de andra killarna nog inte skulle ha det, så han avstod. När han fått på sig kläderna ställde han sig åter vid spegeln. Kostymen satt bra och han kände sig prydlig. Han konstaterade återigen att han inte var nån Brad Pitt, men heller ingen Bert Karlsson.
Hans mörkblonda hår hade växt till nästan fyra centimeter och det betydde att det var dags att klippa ner det till två, hans standardklippning hos frisören. Han rufsade till håret och betraktade sig själv i spegeln med en tough-guy-blick, men bestämde sig sen för att ha det som han brukade, med håret kammat platt och luggen lite snett uppåtgående.
Han funderade på om han glömt något, gick sen ut ur rummet och tog hissen ner till bottenvåningen. Just när han öppnade dörren ut kom han på att han hade glömt deodoranten. Han skyndade sig tillbaka och sprejade lite på halsen och i armhålorna med sin "Hugo Boss". Innan han gick ut kollade han sig en gång till i spegeln och petade lite extra i håret för att få ett tillfredsställande resultat.

När han väl kom till förfesten var klockan tjugo över sex. De andra killarna var redan där, de satt och drack öl. Han tog själv en öl från kylen och gav sig in i deras diskussion om svåra tentor och dåliga föreläsare. Stämningen var ganska stel, men den lättades upp när de diskuterade vad det skulle komma för brudar på festen och hur bordsplaceringen skulle ske. Snart var klockan halv åtta och det var dags att bege sig av. De visste att stället de skulle till låg åtminstone 400 meter bort så de bestämde sig för att ta en taxi. Någon ville att de skulle ringa till en taxifirma där det var större chans att få en svensk chaufför, och så fick det bli.

På festen var det lottad bordsplacering och han fick sitta bredvid en tjej han aldrig träffat förut. Hon hade blont och lätt lockigt hår. På sig hade hon en blå jeanskjol och röd blus med rosa blommor på. Hennes utseende var alldagligt. Rättså söt tänkte han. Maten kom snart in och de hade en trevlig konversation. Han fick veta att hon hette Annika, läste naturvetenskap, var 22 år, hade tre år äldre syster som hette Anna, och att hon tagit ett halvår ledigt och jobbat som städerska på ett hotell i Tyskland. Hon fick veta att han hette Kristian, läste ekonomi, var 24 år, hade en två år yngre bror vid namn Jon, och att han aldrig jobbat utomlands men däremot åkt till Mallorca flera gånger.
Mitt i deras konversation hördes ett klingade ljud av en sked som slagits mot ett glas. Alla tystnade och en kille med bakåtslickat hår ställde sig upp och höll ett högtidligt tal. Sen skålade alla och sjöng visor om hur de var första klassens fyllesvin.
I takt med att alkoholen började verka blev deras diskussion intensivare och intressantare. De pratade om konstiga människor de träffat och roliga saker de varit med om. När festen började gå mot sitt slut hade de blivit goda vänner. De bestämde att träffas redan nästa dag.

Dagen efter stod han vid spegeln igen, på sig hade han ett par gråa Chinos-byxor, och en svart tröja han köpt på Dressmann. Lite småtråkigt kan man ju tycka, men han visste att det var kläder som alltid funkade. Det var ju inte så att man utan vidare lade ut 700 spänn på en blå skjorta med röda rosor på bara för att två månader senare märka att den blivit omodern, eller ännu värre, komma på en fest där en annan kille har en precis likadan.

De träffades på Stortorget. Båda tackade för gårdagen och sa att det var kul att se varandra igen. Fast nervositeten var påtaglig. Under gårdagen hade de haft jättekul tillsammans, men nu kändes allt bara konstigt. En lång stund gick de och tittade rakt fram utan att säga nånting. Tillslut frågade han henne om det var Anna som hennes syster hette. Hon svarade jakande, och han hejdade sig i sista sekunden från att säga att han hade en kompis som hette Anna.

När de väl kommit till caféet hade de i varje fall nånting att prata om. De klagade på att fikat var alldeles för dyrt och att de som studenter fick alldeles för lite i studielån, efter hyra och mat räckte knappt deras pengar nån vart alls. Sen kom de in på den dåvarande konflikten om USA skulle anfalla Irak eller inte. Hon menade att USA borde lyssna mer på FN istället för att tro att de kan göra vad de vill. Han höll med men påpekade också att Saddam Hussein är en dålig ledare för Irak och han behöver fråntas sin makt. Ingen av dem hade bestämda åsikter om nånting och de undvek att diskutera saker de inte kom överens om.

Efter ett tag föll deras samtal lika naturligt som det gjorde gårdagen. Och efter ännu ett tag föll de ner i samma säng.

Sedan några svettiga minuter passerat tänkte han "Jag är 24 år och har nu haft sex med fyra tjejer i mitt liv! Visst. jag känner de som haft sex med över tjugo tjejer, men jag har andra jämnåriga polare som inte haft sex med någon... Så dålig är jag inte i varje fall!" Sen hände det någonting mycket underligt, till det medvetna kom en tanke fram till honom och sa "Tänk, jag har haft sex med så många tjejer som går att räkna på en fyrafingrad hand." För en hundradel av en sekund tänkte han tanken, innan han förträngde den till det undermedvetna.

Galileo Galilei (länge leve(r) sanningen)


Om jag säger att jorden snurrar runt solen, betyder det då att jag vill att jorden ska snurra runt solen? Om jag säger att jorden snurrar runt solen, betyder det då att jorden helt plötsligt kommer börja snurra runt solen? Om jag säger att jorden snurrar runt solen, kan de då motargumentera det genom att säga att om det förhöll sig på det viset vore det förskräckligt.

När Galileo Galilei kom till rättsalen hade han förberett sig väl och han visste sina rättigheter. Ingen kunde förbjuda honom från att forska i himlakropparnas rörelsebanor. Människorna ville att jorden skulle ligga i centrum för alla händelser. Men Galileo skulle förklara för dem att det fanns ingen anledning att vara rädd för att inse faktumet att det är jorden som snurrar runt solen och inte tvärtom.

Om de anser att jag har fel, då måste de också kunna förklara för mig varför. Om de säger att det är solen som snurrar runt jorden, så lyssnar jag gärna på vad de har för belägg för att det skulle vara sant.

Fast nu ville auktoriteten inte att han skulle forska i jordens rörelsebanor, och de ville inte att han skulle komma fram till att det är jorden som snurrar runt solen. Och eftersom de inte ville att frågan skulle ifrågasättas samtidigt som de inte ville erkänna att den inte får ifrågasättas, (för om de sa att frågan inte fick ifrågasättas skulle ju folket kunna tro att Galileo faktiskt hade rätt) vore det ju otaktiskt att döma honom för det. Galileo Galilei blev dömd till livstids fängelse för att vara en kättare i fråga om nattvardsläran.

Kanske levde människorna lyckligare i tron att solen kretsar runt jorden, men när Galileo kom till sitt fängelse kände han sig som den nya tidens frälsare. Som Jesus dog för människornas synder, skulle han själv dö för människornas oförstånd.